Dipl.-Psych. Tanja Hentschel

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E-Mail: tanja.hentschel (at) tum.de
Telefon:+49 89 289 24099
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Tanja Hentschel ist Diplom-Psychologin und wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Forschungs- und Wissenschaftsmanagement der Technische Universität München. Sie war Mitarbeiterin im Projekt „Auswahl und Beurteilung von Führungskräften in Wirtschaft und Wissenschaft“.

Nach ihrem Studienabschluss an der Technischen Universität Dresden, verbrachte sie von 2010 bs 2011 einen Forschungsaufenthalt an der New York University (NYU) in der Arbeitsgruppe von Prof. Madeline Heilman (Sozialpsychologie). Ihre Forschungsschwerpunkte sind Personalauswahl, Geschlechterstereotype und Diversity.

Tanja Hentschel hat ihre Forschung in psychologischen Fachzeitschriften publiziert und sie auf nationalen und internationalen Konferenzen vorgestellt. Sie ist Mitherausgeberin des Buches "Personalauswahl in der Wissenschaft" und hat verschiedene praxisrelevante Buchkapitel verfasst (z.B. zum Thema Gestaltung von Stellenausschreibungen). Tanja Hentschel bietet Trainings zu den Themen Personalauswahl, Führung, Gender und Diversity für Zielgruppen aus Wissenschaft und Wirtschaft an. 

Kurz Vita

seit 2015 Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Forschungs- und Wissenschaftsmanagement, TUM School of Management
2011 – 2015
Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Forschungsprojekt "Auswahl und Beurteilung von Führungskräften in Wirtschaft und Wissenschaft" (Teilvorhaben Wissenschaft) gefördert durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) und den Europäischen Sozialfonds (ESF)
2010 – 2011 Forschungsaufenthalt an der Sozialpsychologie, New York University (NYU)
2010 Praktikum in der Personalentwicklung der Ostsächsischen Sparkasse Dresden
2010 Diplom in Psychologie an der Technischen Universität Dresden
2004 – 2010 Studium der Diplom-Psychologie an der Technischen Universität Dresden mit Schwerpunkt Arbeits- und Organisationspsychologie

Publikationen

International peer-reviewed Paper

Shaughnessy, B., Braun, S., Hentschel, T., & Peus, C. (forthcoming). Diverse and just? The role of quota-based selection policies on organizational outcomes. European Journal of Social Psychology.

Knipfer, K., Shaughnessy, B., Hentschel, T., & Schmid, E. (2017). Unlocking women’s leadership potential: A curricular example for developing female leaders in academia. Journal of Management Education, 41(2), 272–302. DOI: 10.1177/1052562916673863

Shaughnessy, B. A., Mislin, A. A., & Hentschel, T. (2015). Should he chit chat? The benefits of small talk for male versus female negotiators. Basic and Applied Social Psychology, 37(2), 105-117. doi: 10.1080/01973533.2014.999074

Knipfer, K., Shaughnessy, B. A., Hentschel, T., & Schmid, E. A. (2015). Leading in academia: A curricular example for developing women scientists for leadership roles. Academy of Management Best Paper Proceedings. doi: 10.5465/ambpp.2015.197.

Hentschel, T., Shemla, M., Wegge, J., & Kearney, E. (2013). Perceived diversity and team functioning: The role of diversity beliefs and affect. Small Group Research, 44(1), 33-61. doi: 10.1177/1046496412470725

Edited Books

Peus, C., Braun, S., Hentschel, T., & Frey, D. (2015). Personalauswahl in der Wissenschaft - Evidenzbasierte Methoden und Impulse für die Praxis [Personnel selection in academia - evidence-based methods and impulses for practitioners]. Heidelberg: Springer.

Book Chapters

Braun, S., Hentschel, T., Peus, C. & Frey, D. (2016). Geschlechtsunterschiede und Geschlechtsstereotype [Gender differences and gender stereotypes]. In D. Frey & H.-W. Bierhoff (Eds.), Enzyklopädie der Psychologie, Sozialpsychologie [Encyclopedia of Psychology, Social Psychology] (pp. 759–793). Göttingen: Hogrefe.

Braun, S., Frey, D., Brodbeck, F. C., & Hentschel, T. (2015). Group processes in organizations. In J. D. Wright (Ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (2nd ed., Vol. 10, pp. 408-415). Oxford: Elsevier.

Braun, S., Hentschel, T., Peus, C., & Frey, D. (2015). Chancengleichheit durch professionelle Personalauswahl in der Wissenschaft [Equal opportunities by means of professional selection in academia]. In C. Peus, S. Braun, T. Hentschel & D. Frey (Eds.), Personalauswahl in der Wissenschaft - Evidenzbasierte Methoden und Impulse für die Praxis [Personnel selection in academia - evidence-based methods and impulses for practitioners] (pp. 29 - 48). Heidelberg: Springer.

Hentschel, T., & Horvath, L. K. (2015). Passende Talente ansprechen - Rekrutierung und Gestaltung von Stellenanzeigen [Addressing fitting candidates - Recruitment and design of job advertisements]. In C. Peus, S. Braun, T. Hentschel & D. Frey (Eds.), Personalauswahl in der Wissenschaft - Evidenzbasierte Methoden und Impulse für die Praxis [Personnel selection in academia - evidence-based methods and impulses for practitioners] (pp. 65 - 82). Heidelberg: Springer.

Peus, C., Hentschel, T., & Braun, S. (2015). Talents in Diversity: Personalauswahl als Erfolgsfaktor für die Wissenschaft [Talents in diversity: Personnel selection as a success factor in academia]. In N. Hille & B. Langer (Eds.), Geschlechtergerechte Personalentwicklung an Hochschulen - Maßnahmen und Herausforderungen [Gender sensitive personnel selection in higher education - Methods and challenges] (pp. 173 - 194). Baden-Baden: Nomos.

Hentschel, T. (2014). Team Diversity: Nutzen oder Hindernis? [Team Diversity: Advantage or Disadvantage?] In U. Cress, F. W. Hesse & K. Sassenberg (Hrsg.), Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen [Knowledge Collection. 100 impulses on learning and knowledge management in organizations]. Berlin: Springer.

International Conference Presentations

Henningsen, L. & Hentschel, T. (2016, August). Success factors for women's advancement revisited: When they help (and harm) women's careers. Symposium presented at the 76th Annual Meeting of the Academy of Management, Anaheim, USA.

Hentschel, T. & Peus, C. (2016, August). Transformational leadership as a success factor for men’s (not necessarily women’s) advancement. Paper presented at the 76th Annual Meeting of the Academy of Management, Anaheim, USA.

Hentschel, T., Braun, S., Peus, C., Heilman, M., & Frey, D. (2016, January). Violating the communality norm - When do apologies pay for women? Paper presented at the 3rd Israel Organizational Behavior Conference, Tel Aviv, Israel.

Shaughnessy, B., Braun, S., & Hentschel, T. (2015, August). Diverse and just?: The role of quota-based selection policies on organizational outcomes. Paper presented at the Academy of Management Annual Meeting, Vancouver, BC, Canada.

Knipfer, K., Shaughnessy, B., Hentschel, T. & Schmid, E. (2015, August). Leading in academia: A curricular example for developing women scientists for leadership roles. Paper presented at the Academy of Management Annual Meeting, Vancouver, BC, Canada. *Junior Faculty Best Paper Award, Management Education and Development Division of the Academy of Management

Hentschel, T., Braun, S., Peus, C. & Frey, D. (2015, Mai). Perceptions of others and ascribed career chances of women and men who use different leadership styles. Paper presented at the 17th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Oslo, Norway.

Hentschel, T., Peus, C., & Braun, S. (2015, Mai). Current gender stereotypes in Europe – A comparison of Germany, Spain and Ukraine. Paper presented at the 17th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Oslo, Norway.

Knipfer, K., Hentschel, T., Shaughnessy, B., & Schmid, E. (2015, Mai). Women’s academic leadership development: A curricular example. Poster session presented at the 17th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Oslo, Norway.

Hentschel, T., Braun, S., Peus, C., & Frey, D. (2014, August). Wording of advertisements influences women's intention to apply for career opportunities. Paper presented at the 74th Annual Meeting of Academy of Management, Philadelphia, USA.

Shaughnessy, B.A., Mislin, A. & Hentschel, T. (2014, August). Should we chit chat? Benefits of small talk for male but not female negotiators. Paper presented at the 74th Annual Meeting of Academy of Management, Philadelphia, USA.

Hentschel, T, Braun, S., Peus, C. & Frey, D. (2013, Oktober). Should she lead differently than he? - Reactions to women's and men's leadership styles. Presented at the EAWOP Small Group Meeting Gender Equality in Organizations, Frankfurt, Germany.

Hentschel, T., Braun, S., Peus, C., & Frey, D. (2013, August). Gender-biased perceptions of reactions to mistakes. Presented at the 73rd Annual Meeting of Academy of Management, Lake Buena Vista, USA.

Hentschel, T., Braun, S., Peus, C., & Frey, D. (2013, Juni). The path to being a leader - Reactions of male and female students to stereotyped wording in scholarship announcements. Presented at the Language, Cognition, and Gender Conference, Bern, Switzerland. 

Hentschel, T., Braun, S., Peus, C., & Frey, D. (2013, Mai). Determined or committed? Effects of gendered wording in scholarship advertisements on male and female students. Presented at the 16th EAWOP Congress, Munster, Germany.

Hentschel, T., Heilman, M. E., & Peus, C. (2013, Januar). Have gender stereotypes changed?: Ratings of women, men and self. Poster presented at the 14th congress of the Society for Personality and Social Psychology (SPSP), New Orleans, LA, USA.

Conference Presentations in Germany

Hentschel, T., Braun, S., & Peus, C. (2016, September). Does job mobility help or harm applicants' chances on the job market? Presented at the 50th Conference of the German Society for Psychology (DGPs), Leipzig, Germany.

Hentschel, T., Horvath, L., & Peus, C. (2016, September). Impacting fit-perceptions: Effects of linguistic inclusion of women in the context of entrepreneurship. Presented at the 50th Conference of the German Society for Psychology (DGPs), Leipzig, Germany.

Hentschel, T., Braun, S., Peus, C. & Frey, D. (2014, September). Der Einfluss des Führungsstils männlicher und weiblicher WissenschaftlerInnen auf ihre Aufstiegschancen [How leadership style of male and female scientists influences their likelihood of advancement]. Presented at the 49th Congress of the German Association for Psychology, Bochum, Germany.

Hentschel, T, Braun, S., Peus, C. & Frey, D. (2013, September). Der Einfluss geschlechterstereotyper Aspekte in Stipendienausschreibungen auf die Evaluation und Bewerbungsabsicht von Studierenden [The influence of gender stereotyped attributes in scholarship advertisements on students’ intentions to apply]. Presented at the 15th congress of the Social Psychology Section of the German Association of Psychology, Hagen, Germany.

Hentschel, T., Braun, S., Peus, C., & Frey, D. (2013, May). Die Formulierung von Stipendienausschreibungen und dessen Wirkung auf männliche und weibliche Studierende [The effects of wording in scholarship advertisements on male and female students]. Presented at the international symposium "Perspektiven für  Chancengerechtigkeit  und Diversität am Wissenschaftsstandort Deutschland [Perspectives in equal opportunities and diversity in research and science in Germany], Munich, Germany.

Hentschel, T., Heilman, M. E., Peus, C., & Welpe, I. M. (2012, September). Aktuelle Geschlechtsstereotype im interkulturellen Vergleich [Current gender stereotypes – An international comparison]. Presented at the 48th congress of the German Association of Psychology Bielefeld, Germany.

Publications for Practitioners and other publications

Hentschel, T., Braun, S., Peus, C., & Frey, D. (2016). Personalsuche: Profis ans Werk. Deutsche Universitätszeitung (duz). Karriere Letter 07/2016.

Hentschel, T. (2013). Team Diversity: Nutzen oder Hindernis? [Team Diversity: Advantage or Disadvantage?] wissens.blitz (101). Available at: www.wissensdialoge.de/team-diversity

Hentschel, T., Bilinska, P., & Ellwart, T. (2012). Bericht über den 9. Nachwuchsworkshop der Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Trier [Report of the 9th young academics workshop of the work, organizational, and business psychology section of the German Society for Psychology in Trier]. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 3, 156-157

Preise und Auszeichnungen

2015: Ehrenurkunde für Exzellenz in der Lehre der Technischen Universität München

2015: Junior Faculty Best Paper Award, Management Education and Development Division of the Academy of Management

2014 - 2015: Laura Bassi-Award (Monatliches Promotionsstipendium)

2013: Best Teaching Award der TUM School of Management

2012, 2013: Outstanding reviewer, Southern Management Association (SMA) conference